torsdag 27 oktober 2016

Höstshopping

Det är något väldigt speciellt med att få anlägga en helt ny trädgård. Jag skriver noga upp alla sorter, mina planer, tips jag snabbar upp och så nya idéer. Den här gången är det på allvar! 

Jag har sedan länge varit en oktobershoppare när det gäller växter. Jag åker till de handelsträdgårdar jag har omkring mig och köper de plantor som finns på min lista. Jag är ganska sträng mot mig själv och avviker inte från min grundplan, att ha en "ätbar" trädgård. Inga blommor bara för att de är vackra, allt ska fylla en funktion och jag har en stram färgskala. Ibland slår jag till på något lite oväntat, den här gången en bolltistel. Jag hade en i min förrförra trädgård och jag gillar dem så. Kostar de dessutom 30kr är det svårt att motså. När man ska bygga upp en helt ny trädgård är det ganska trevligt att köpa in växterna till 30% av ursprungspriset. Det är mitt bästa hösttips, fynda stora fina växter som du annars inte har riktigt råd med. Men se till att ha en tillräckligt stor och oöm bil. Det har jag.


Den flädern blev vår. Den är redan nästan två meter hög så jag räknar med att få fin saft i juni.

Jag vet vad ni tänker, blommor utan funktion. Men jag gör undantag för hortensia, det är så otroligt vackert. Nu ska jag bara lista ut var jag ska ha dem...kanske den som klättrar får stå vid förrådet vi ska bygga i veckan som kommer....Det blev två vinrankor, lite mer fläder, svarta och röda vinbär och en uppstammad vita vinbärsbuske. Sen räcker det kanske med vinbär.

Jag lade undan den stora flädern och de två doftschersminerna. Jag fick komma tillbaka en gång till för jag hade inte plats i lilla bilen. Jag bökade rätt ordentligt för att få in allt men till slutt gick det. En paradisbuske modell större kom också med hem, den ska stå i slänten och liksom fylla ut och skapa en "vägg" mot det fruktansvärt fula huset som byggts nedanför oss. man önskar tillbaka skönhetsrådet mer och mer.

Till helgen hamnar de i jorden, jag placerar ut, maken gräver. Jag ska tänka till ordentligt då så att det blir en bra mix. Mycket mörkt rött, vitt och grönt blir det, flera av samma sort för att det inte ska bli rörigt och så i möjligaste mån ätbara saker. Jag köpte fyra blodfläder bland annat som ska bli till roda saft nästa sommar.

Väldigt fin kruka på Gustavshill.

Jag har svårt att inte samla på gammalt tegel....

En rosensmultron och en jordgubbe som ger extremt stora bär. 


Jag inspirerades av Camilla Plums tv-serie och ändrade om lite i trädgården. Där squashen stod tidigare har jag nu buggt ett jordgubbstorn. Jag hoppas det klarar kylan. Jag tänker mig att jag nu har anledning att fortsätta samla gammalt tegel som jag hittar. En meter högt blir väl lagom? Jag tog revorna från mina gamla plantor och lade högst upp. De får slå rot dör och planteras om när de är lite större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar