torsdag 21 juli 2016

Odlar min trädgård


Överdos av buxbom, ja tack!

Jaha, då kör vi va? 
Inspirerad av ALLT vilar jag icke på hanen, jag drar igång direkt med en NY blogg! Förvänta er odlingstips, inspirerande bilder från fina trädgårdar, och att få följa hur min egen Stockholmsträdgård anläggs och växer fram. 

Mycket bilder mindre text, vad tror ni om det? Förmodligen kommer det inte gå att hålla nere textmassan, det vet ni som känner mig men jag SKA försöka!





Längre buxbomshäck får man nog leta länge efter.


Mycket organiska obegripliga former. De får ha sin konstnärliga frihet när de klipper.

Detta älskar jag. Med utsikt mot Beynac och allt!



Den här lila tonen ihop med kalkstenen är verkligen underbar, ska försöka övertala mamma att ändra våra fönsterluckor mm till den här nyansen!

Va!?!

Men hur bär man sig åt för att få till den formen?

Barnlabyrinten kom till 2006, tio år efter att restaurationen påbörjats.

Min makes skjorta var en fin färgklick bland allt det gröna.

Dordogne


Jag rivstartar med bilder från Marqueyssac där jag var idag med fem av barnen och min man. Jag är väldigt stolt över att ens ha kunnat övertala dem att åka för att titta på en "jardin suspendue" från 1700-talet. Den innehåller inte mindre än 28000 buxbomsplantor. De allra flesta konstfullt beskurna i böljande former. Ett stup vid ena sidan av slottet vetter mot Dordogne och är ca 130m. Från trädgården ser man både slottet Beynac där Richard coeur de Lion levde och faktiskt dog samt Castelnaud. Båda fantastiska ställen som vi återkommande besöker både med och utan gäster här nere.

Jag är bara förvånad att det tagit mig 25 år att komma till Marqueyssac....Nästa gång åker jag nog ensam så jag kan frossa ordentligt utan att behöva oroa mig att ett barn ska störta mot sin död eller komma vilse i någon av labyrinterna....Eller så tar jag med mig Ylva om jag lyckas locka ned henne och hennes familj!

Dessa vita rosor var i princip enda blommande inslaget i trädgården.

Två gånger om året klipps buskarna. Om det är väldigt fuktigt och varmt kan det behövas mer klippning. Vidunderlig utsikt också.


En voljär finns också. Påfåglar går fria där och lite duvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar