lördag 20 augusti 2016

Nu börjar det

Här är min än så länge enda rabatt. Den är ett resultat av en misslyckad avslappningsresa till Åkeshovs kolonilotter, det kan ni läsa om på Voltaires vardag. Men den frodas, jag älskar det mörkröda ihop med vaniljvitt och limefärgat. Jag är väldigt enkelspårig när det gäller färg på rabatter.

Sedan jag blev med trädgård första gången har mitt trädgårdsintresse först exploderat, smalnat av och nu fokuserats. Till en början gillade jag allt som var vackert och doftade gott. Jag anlade rabatter, grävde ned små dammar och frösådde stora mängder av ALLT! det var 19 år sedan första gången. Jag har på den tiden ändrats väldigt mycket. Min tid att vara i trädgården har krympt och jag har funnit min egen "stil" vad gäller odling och trädgård. Allt utifrån min livstil och som sagt mycket begränsade tid.

Här är min lilla kryddremsa, just innan huset ska vår uteplats vara, ett fikon från min mammas trädgård i Frankrike står i en isolerad kruka där. Jag fick maken till att bygga av restmaterial från husbygget, sen slammålade jag den brunsvart. Oj, vad suddigt det blev!

Potatis blommar så fint!

Först tappade plantan alla bladen men nu spirar den igen. Samlade stenar och tre avloppsrör som vi hittade när vi grävde för husgrunden får pynta ovanpå jorden.


Tre gånger har jag "ärvt" uppvuxna trädgårdar, en gång fick jag en helt växtfri plätt, i samband med att vi köpte ett nybyggt radhus, och nu har jag en ganska stor odlad yta att fylla efter eget huvud. Det är så spännande och utmanande, och dyrt!

Mina senaste inköp, 700 gick det på, mittemellandyrt kan man säga.



Därför har jag tänkt att handla lite "off season", gräva upp hos de som måste dela sina perenner och vara så sparsam jag bara kan genom att frös vissa växter.

Redan innan vi hade huset klart köpte jag en del växter på höstrean. Det var fruktträd, hallon, buskar och perenner. de står nu i vår trädgård. Jag sådde också lite squash, kryddor och tomater vilka vi skördar allt eftersom.


Hit kommer jag då och då för inspiration och inköp. Snart ska jag gå dit på Äppeldag för att provsmaka olika sorter och kanske köpa mig ett träd. När jag tänker närmare på saken är det ju helt självklart att man ska provsmaka innan man slår till på ett träd man kanske ska ha resten av livet.


I veckan svängde jag förbi ett av mina favoritställen, Brunnsvikens trädgård. De skulle ha rea på rhodedendron. Det är inte en växt jag gillar särskilt mycket men jag har mycket yta att fylla och sur jord på grund av stora tallar. Det var inte så mycket billigare just nu, 30% rea bara så jag avstod för det är dyra växter men jag såg en som jag klurat lite på om den inte skulle passa bra här. Problemet var att den skulle ha skugga/halvskugga och det finns det inte så mycket av här. Men jag ska fundera lite till och hoppas på att den finns kvar vid löning.



Vad jag istället köpte var tre timjan för 100kr, 10 vita nävor som jag fick lite mängdrabatt på och en Biedermeierros. Det är ett avsteg från min filosofi om att inte ha taggiga saker i trädgården som har sönder bollar, kläder och små barn. Men den kostade bara 50 kronor och var så fin.


Maken säger att han inte gillar timjan. Jag tror honom inte, hur kan man inte gilla timjan? Jag lurar i honom det ändå, han märker det aldrig (tror jag).


Den är väldigt, väldigt liten just nu. Men snart.....

Jag planterade allt dagen efter ett häftigt regn och nu har jag tänt den där lågan igen, ivern över att få se dem växa. Men det kommer ta några år, och jag som är så otålig.
Nävorna hamnade i grupp i en sluttning, de är ett älskat ogräs som Majlis i Odla med P1 säger och jag hoppas verkligen att de tar sig och motar bort allt annat ogräs som sått sig i sluttningen på husets baksida. Jag ska sätta lite högre buskar där senare, syrener, hägg och fläder tror jag.


Ner med hela rotknölen under jorden. Den ser ut som den drunknar nästan.

Rosen hade jag tänkt sätta vid entrén men det gick inte att gräva där, vi bor ju på ett berg. Den fick istället bo lite avsides i ett hörn av tomten men det passar egentligen ganska bra, då kanske inte småungarna fastnar i den hela tiden.

Kryddorna har fått en egen "remsa" här utefter tomtgränsen, där står nu salvia, gräslök, basilika, oregano och en gigantisk squash som ger oss redigt med mat. Jag älskar de gula blommorna! Nästa år ska jag ha fler sådana så jag kan skörda även dem för att fylla med gegga och fritera i tempura. Men som det nu är är jag mest ute efter frukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar